Pagina's

donderdag 13 februari 2014

Ik zou vanavond wel eens iets lekkers willen eten!


Soms probeer ik het weer een keertje, vragen aan meneer Foodfeest wat hij 's avonds graag op zijn bord wil zien. En ondanks dat ik eigenlijk wel weet wat zijn antwoord is, hoop ik ooit een keer verrast te worden. Want steevast is zijn reactie: "Ik zou vanavond wel eens wat lekkers willen eten". Ik hoor je denken: wat is hij een idioot en wat is zij een watje dat ze dat pikt!

Maar ik weet dat hij het zo niet bedoelt, het komt alleen een beetje beroerd uit zijn mond. En het is altijd met zo'n scheef lachje. Of ik furieus of met zo'n zelfde scheve lachje reageer ligt aan hoe ik opgestaan ben, of ik al een bak koffie op heb, of de zon schijnt of dat het grijs weer is en nog meer van dat soort dingen. Meneer Foodfeest is niet dom en zorgt er in ieder geval voor dat die bak koffie al klaar staat op het moment dat ik één oog pas half open heb.

Maar toch....... ik ben maar eens op gaan schrijven wat ik bijna iedere avond uit mijn keukentje tover. Bijna iedere avond inderdaad, want meneer kookt in het weekend, dus gaan we dan bij vrienden eten, struinen op zondag langs eetkraampjes bij de Neighbourfood Market of de vriezer wordt geplunderd. Tenzij ik zelf persé iets wil proberen of vrienden of de kids komen, dan is meneer Foodfeest vrij. Ik zei al, meneer is niet dom.......

Hier gaan we dan:

Zaterdag:
hele late lunch: focaccia met roquefort, spinazie en granaatappelpitjes, zwaar genoeg om de rest van de dag op te leven. 's Avonds toch nog maar wat zoet-zoute pinda's gemaakt voor de lekkere trek.

Zondag: kids kwamen wel, toen niet, toen weer wel en uiteindelijk niet. Veel kip de rest van de week voor ons dus, want het zouden de twee grootverbruikers zijn die uiteindelijk niet kwamen. Krantje lezen en toen begon het tegen lunchtijd met: waarom maak je nooit meer dat ene dingetje met die vis....eh? Dingetje? Even doorvragen gaf een gerookte forel-roomkaas salade met donker brood. Daarna rustig door naar de kippenbouten met bloedsinaasappels, die ik had ingeslagen om die hele grote lange lijven van de jongens te vullen, die niet kwamen.... Gevolgd door warme vijgen met griekse yoghurt, amandelschaafsel en oranjebloesemwater. Heerlijk, maar een uurtje trainen is echt niet genoeg om al dit lekkers weer van je lijf af te krijgen.....

Maandag: niets wordt weggegooid, dus de rest van de kip van gisteren met een groene salade gegeten en na het sporten toch nog een beetje trek.......toch maar een toetje van de griekse yoghurt met wat honing en een pietsie granola.

Dinsdag: mee naar zijn werk een stuk zelfgemaakte volkoren focaccia met kruiden en zongedroogde tomaatjes. En 's avonds tonijn en zalm in een limoenmarinade. Stukje vis, altijd lekker!

Woensdag: hapje buiten de deur, heerlijk bij Kamphuisen aan een tafeltje geschoven. Oude stroopwafelbakkerij en nu een fijn eetlokaal. Vooral als het lekker warm weer is een favoriet plekje, heerlijk onder de oude visbanken aan de gracht eten of gewoon borrelen. En hun mosseltjes op portugese wijze zijn oh zo lekker!

Donderdag: baksel voor Lekker Tafelen, een Pissaladière, met zoete uien en een zelfgemaakte ansjovispuree die ik vaker ga maken. Goh wat was dat lekker.

Vrijdag: kippetje uit de oven, zoals mijn opa (ja mijn opa, de kip was voor mijn oma verboden terrein!) hem altijd maakte als ik kwam logeren. De kip was eigenlijk ook voor de jongens afgelopen zondag, maar bij de poelier gehaald, super vers en kon dus wachten tot vandaag. Spruitjes met spekjes en chilisaus erbij en uitbuiken!  Nee, de kip was niet op, dus het vlees in een bakje en dat gebruiken we wel weer in een salade of zo.

Ik heb voor de gein eens naar de calorieën gekeken en met uitzondering van zondag viel het best wel mee. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen stond meneer toch zeker 4 keer deze week in de sportschool.


En natuurlijk ook om de komende week weer te kunnen zeggen: "Ik zou wel eens wat lekkers willen............!".

#weekmenu






Geen opmerkingen :

Een reactie posten