Pagina's

donderdag 16 januari 2014

Ontbijt of toch voor de vogels?


We kennen het allemaal van de televisie of uit de bladen. Eén keer in de zoveel tijd wordt er weer gesproken over het ontbijt. Of liever het gebrek aan ontbijt, want zeg nou eerlijk heb je ook niet eens iemand die in de file naast je staat een boterhammetje zien eten of in de trein een ontbijtreep naar binnen zien schuiven?

Misschien ontbijt je zelf ook zo of start je na een paar bakken koffie pas om een uur of 10 met je eerste crackertje. En dan is er ook nog de minderheid die 's morgens de tijd neemt om toch die boterham te smeren of een bakje muesli te nemen, heerlijk rustig met een krantje. Knap, het is mij nooit gelukt, maar ik ben mijn leven aan het beteren en begin nu al met wat eten na mijn eerste glas water en natuurlijk direct erachter aan de eeuwige zwarte koffie.

Nou dan hebben mijn vogeltjes buiten het een stuk beter. Iedere dag een klein beetje zaad, vers water en ze zijn weer helemaal gelukkig. Alleen dat onkruid wat zo rond het voorjaar opkomt rond de plek waar ik altijd het voer strooi. Dus hoe blij was toen ik op de markt (ja, daar is hij weer) een zak vogelvoer tegenkwam die gegarandeerd onkruidvrij is. Geweldig toch! Iedere andere ziel die alleen met stukjes brood de eendjes blij maakt zal er het zijne van gedacht hebben. Onkruidvrij vogelvoer, wie bedenkt dat nou!

Maar ik ben er blij mee en mijn vogeltjes vast ook want thuisgekomen nog eens goed gekeken en wat staat er bij de beschrijving:

Voor een goed begin van de dag wordt deze energierijke muesli bij de voederplek geadviseerd. Tarwevlokken, havervlokken, sojaolie, pinda's en rozijnen ondersteunen de warmtehuishouding van uw gevederde vrienden. In een vogelhuisje ........ vormt het een feestmaal voor alle vogels, met name merels, roodborstjes, lijsters en winterkoninkjes.

Serieus, moet niet gekker worden! Een kilo voor 2 euro! En wij zitten dure muesli te soppen in yoghurt, uit te vinden waar de minste toegevoegde suikers in zitten en mijn merels hebben een feestmaal! Iedere dag! Ik een mailtje gestuurd naar de producent van dit prachtige voer met de vraag of er nog andere spannende dingen in zitten want ik zou er zelf ook nog wel een hap van willen nemen. Of krijg ik dan toch groene haren of gele ogen. Dat laatste dacht ik......heb ik natuurlijk niet in de mail gezet, ik ben niet helemaal raar.

Ik heb nog geen reactie gekregen, ze zullen wel denken dat ik niet helemaal wijs ben. Maar ik meen het serieus, ik wil weten of dit voer ook gewoon door mijn bakje yoghurt kan. En ik kan me bijna niet voorstellen dat het niet zo is, want zo'n heel klein vogeltje kan toch ook niet tegen al die chemische e-nummers, die valt helemaal meteen dood neer. Of zijn ze met alle rotzooi die ze verder eten al zo immuun geworden? Ik wacht dus toch nog maar even met dit in mijn bakje yoghurt stoppen en maak dan maar eerst mijn zelfgemaakte granola op.

Maar ik ben heel benieuwd of en wat voor antwoord ik van de producent ga krijgen. Ondertussen zijn mijn vogeltjes blij, ook het koolmeesje, dat voorop de zak voer staat, dat blijkbaar vooral voor die andere vogels een feestmaal is!

#ontbijt
#muesli



 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten