Pagina's

zaterdag 4 januari 2014

Pastinaak, een nooit-meer-vergeten groente



Zaterdagavond, de Appie al dicht, voor morgen heb je alles al in huis voor de kippensoep die je gaat maken met de restjes van de kip die je vandaag in de oven gebraden hebt, dus ik weet het, ik kom wat laat met mijn "hoera hoera voor de #pastinaak".

Zullen we dan afspreken dat je deze #groente ergens de komende tijd gaat proberen? En je hoeft er echt niet stad en land voor af te lopen om hem te kunnen kopen, echt niet! Ik zag de biologische versie deze week zelfs al bij meneer Heijn liggen, dus je hoeft er geen omweg voor te maken maar kan hem zo in je karretje schuiven en bij de kassa een beetje interessant kijken naar de persoon achter je, als je het op de band legt. Da's dus stap 1, de pastinaak kopen.

En stap 2 is er wat van maken. Je kan hem net zo gebruiken als de aardappel, dus je hoeft ook geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om iets met een pastinaak op tafel te zetten. Wat dan? Nou, chips, puree, als bovenste laagje bij een ovenschaal, gekookt, rauw in kleine stukjes om maar wat te noemen.  En als je nu eens een andere soep wil maken voor volgende weekend maak dan deze heerlijke Pastinaaksoep met verse gember. Niet zeuren, gewoon doen! En dan gewoon een beetje interessant kijken als je hem op tafel zet.

En verse gember? Die zag ik ook bij meneer Heijn liggen! Niet die bolletjes in een potje maar die wortel die je zelf moet schillen!




Geen opmerkingen :

Een reactie posten