Pagina's

donderdag 23 januari 2014

Ontbijt, toch maar zelf maken Granola en curd



En we hebben witte rook! Of eigenlijk is het zwarte rook want de heerlijke muesli voor mijn vogeltjes mag ik officieel niet in mijn yoghurt doen. Waarom is mij nog steeds onbekend, want verder dan dat het bedrijf het erg fijn vind dat ik het er zo goed uit vind zien krijg ik geen antwoord op de vraag wat er nou zo verschrikkelijk is dat mijn maag er niet tegen kan en die van de vogeltjes wel. Ondanks de hele hoge kwaliteit die hun produkt heeft, zoals ze zelf zeggen. Had ik anders verwacht? Nee eigenlijk niet, maar het had zo leuk geweest als het anders geweest was. Een duidelijk antwoord waarom niet had al een leuk begin geweest.

Dus blijf ik mijn granola zelf maken en gooi er mijn zelfgemaakte blauwe bessen- gember-curd in. Dat paarse kleurtje ziet het er ook wel spannend uit, maar ik weet tenminste wat erin zit. Hoop ik, want wat voor spul er op die bessen gespoten is om ze zo gaaf te houden, pffffffff

Granola? Dat is een zelfgemaakte cruesli, veel lekkerder dan die je in de winkel koopt. Zelf maken? Kijk hier maar hoe simpel het is!


En de curd? Dat is een heerlijke spread die je op je boterham kan smeren of dus door je granola kan mikken, vooral in Engeland zie je curds veel. Meestal de lemoncurd, maar ik heb al diverse varianten gemaakt: citroen, mango, aalbessen, blauwe bessen en mixen met verse munt er door. Met een basis van eieren, boter en melk, dingen die je waarschijnlijk in je koelkast hebt staan, kan je zo aan de gang.

En heb je dan je eigen verrukkelijke variant gemaakt zorg dan voor goed gesteriliseerde potjes (10 minuten in de oven op 180 graden). Je kan de curd dan zeker nog een aantal weken bewaren in de koelkast. Maar waarschijnlijk moet je al eerder nieuwe maken, want ik verzeker je dat hij voor die tijd al op is, want behalve zo oplepelen en smeren kun je hem ook prima gebruiken als randje in je cake of in een spectaculaire paarse cheesecake.

Wat heb je nodig voor de blauwe bessen-gember curd:
  • 150 gram blauwe bessen
  • 1 limoen, rasp en sap
  • 1 el geraspte verse gember
  • 150 gram fijne suiker
  • 125 gram ongezouten roomboter
  • 2 eieren, losgeklopt 

  • Kook de blauwe bessen in een klein laagje water een minuut of 10 zodat ze goed zacht zijn. Duw de bessen daarna door een fijne zeef en vang het vocht op. Maak gebruik van een lepel om al het vocht uit de bessen te drukken.
  • Smelt de boter, suiker en de rasp au bain marie (in een kom boven een pan rustig kokend water, zorg ervoor dat het water de kom net niet raakt). Voeg daarna het blauwe bessensap, gember, limoensap-en rasp toe.
  • Blijf roeren met een houten lepel. Voer de eieren door het mengsel en roer door tot de saus steeds dikker wordt en aan de houten lepel blijft kleven. Dit duurt ongeveer een minuut of 20. 
Giet de curd in de potje en laat afkoelen

En dat kopje thee dat je er misschien bij zou drinken, laat nog even staan, totdat de Keuringsdienst van Waarde uitgevogeld heeft wat dat voor rare bolletjes zijn die er in sommige theezakjes zitten............of toch maar even snel naar de natuurwinkel voor losse thee, zonder bolletjes!  

#granola
#curd

Geen opmerkingen :

Een reactie posten