Pagina's

dinsdag 19 november 2013

Bloemkool?



Verse groente, zo prachtig, waarom zou je alles kant en klaar kopen. Je mist de smaak, het gevoel, de kleur, de geur en je hebt geen idee of die ene hele tomaat ook echt in dat potje pastasaus zit samen met een hele berg smaakversterkers.
Het kost veel extra tijd hoor ik veel. En ja, het kost iets meer tijd, maar zeg nou zelf, je bent toch geen uur bezig om een ui te snijden, wat knoflook te persen, gehakt te rullen, 3 tomaten klein te hakken (of als je echt geen tijd hebt een bakje kerstomaatjes zo in de pan te gooien) en alles samen in een pan te gooien met wat kruiden erbij, om zelf je sausje te maken. Precies klaar als je pasta ook klaar is!  Echt, als je zegt dat je uren kwijt was dan was je tussendoor met hele andere dingen bezig, je facebook checken, nog even je mail bekijken, vriendin bellen, was ophangen en zo meer. Dan ben je inderdaad zo een uur verder......... maar niet omdat je de hele tijd je groente aan het snijden was!

Vandaag marktdag dus shoppen bij de groenteboer, de bakker, de notenman (stukken goedkoper dan die bakjes in de supermarkt trouwens), de kaasboer (even proeven? eitjes erbij? 10 voor een euro!) en meteen een bloemetje mee. Vandaag wilde ik Mulligatawny maken, een heerlijke volle soep, perfect voor dit weer. Pompoen, rode ui, knoflook, wortel, gember en nog meer heerlijks. Meteen fruit erbij en als laatste scan ik nog even snel alle bakken bij de groenteboer om te kijken of ik niet wat vergeten ben (wat mij regelmatig overkomt, zelfs met briefje) en ik zie een bloemkool. Tenminste een soort van bloemkool. Niet die witte halve voetbal tussen wat groengrijze bladeren of zelfs het wat elegantere zusje/broertje broccoli, nee niet die.

Maar de Romanesco, gewoon te mooi om te eten.




In ieder geval veel te mooi om in een stamppotje te verwerken. De prachtige torentjes zijn dan verdwenen en je wilt graag dat iedereen op z' n minst nog een keer naar z' n bord kijkt en zich afvraagt wat er nu weer op ligt.
Dus wat te doen met deze torentjesbloemkool. Zwervend over het net kom ik de "rauw met dipsausje" tegen. Ik weet niet of ik dat meteen met mijn mooie kool ga doen, alhoewel het er natuurlijk geweldig uit zal zien, een schaal vol met die torentjes, maar eerst maar even proberen met stukjes die over zijn.

Lekker roerbakken of een risotto zal het waarschijnlijk worden. Zolang je die torentjes maar blijft zien!

3 opmerkingen :