Pagina's

woensdag 13 november 2013

Superfood??


Superfood, zelfs bij de notenbar op de markt krijg ik al een blaadje met informatie over al deze producten.

Als ik chiazaad 's morgens door mijn mijn muesli gooi, gojibessen door mijn smoothie, hennepzaadjes over mijn salade en 's avonds een handje walnoten bij de lekkere trek neem, ben ik er lijkt het wel! Alles zit erin, je krijgt veel meer energie, ze werken reinigend, geven een betere weerstand, libidoverhogend, levensverlengend, oppepper voor je humeur en (gelukkig ook iets dat je kan zien) een stralende huid zijn een aantal van de dingen die toegeschreven worden aan deze wonders!


Moet ik dan mijn sinaasappels dan voortaan laten liggen omdat gojibessen relatief gezien 500x meer vitamine C bevatten en voortaan voor een handje bessen gaan? Ik ben er nog niet uit. Ik geloof in gevarieerd eten, een sinaasappel de ene dag een kiwi de volgende en als je zin hebt in een smoothie dan gooi je er alles in dat je op dat moment in huis hebt en lekker vind. Ja, lekker, dat is toch het belangrijkste, want dan drink je die smoothie namelijk ook helemaal op.

Er zit inderdaad veel goeds in het superfood, vezels, vitaminen, aminozuren, mineralen en de alom genoemde antioxidanten. Maar moeten we alles zomaar voor zoete koek aannemen en ons volledig storten op de superfoods, en dan natuurlijk het liefst de wat exclusievere?

Wel eens chiazaad gekocht? Best prijzig, er moet toch een betaalbaar alternatief zijn voor al die bijzondere producten zoals bijvoorbeeld gojibessen, incabessen, spirulina.

En ja, verder zoekend op internet kom ik een lijst tegen met 50 (!) producten die onder de noemer superfood genoemd worden. En buiten de duurdere varianten staan daar gelukkig gewoon tomaten, yoghurt, spinazie, boerenkool, spruiten, paprika en mijn favoriet chocolade tussen!

Superfood bestaat dus eigenlijk niet, geen enkel voedingsmiddel bezit alles wat het lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Het is een handige marketingterm. En we hebben het er met z'n allen over, dus het is goed gelukt!

Wat blijft dan over? Variatie in gezonde voeding, het is niet anders! 





Geen opmerkingen :

Een reactie posten