Pagina's

woensdag 27 november 2013

Proeven en laten proeven




Jamie Oliver: courgettesoep met munt


Nu de kogel (bijna) door de kerk is moet ik gaan verzinnen wat ik dan precies zou willen gaan verkopen. Met die mojo zit het wel goed, maar wat voor soep bijvoorbeeld, als ik dat erbij wil gaan doen. Vanaf nu laat ik dus overal potjes en bakjes met probeersels achter heb ik mij voorgenomen.

De boerenkoolsoep die ik een paar dagen geleden maakte wordt met argusogen bekeken. Daar moet ik echt nog fans voor zien te krijgen want hij is echt zoooo lekker door de pancetta die eerst heerlijk gebakken wordt en daarna mee kookt met alle groente die erbij komen. Maar over mijn courgettesoep met munt zijn we het eigenlijk wel eens, die is heerlijk. En eigenlijk is het niet mijn courgettesoep, maar die van Jamie Oliver. Het recept is gek genoeg niet meer te vinden op zijn site.

Maar ik heb hem in mijn schriftje staan, zonder echte hoeveelheden, een beetje een "circa"-verhaal wordt het bij mij. Ik heb circa 2 courgettes nodig, maar als ze klein zijn dan neem ik er 3. Een handje geraspte cheddar, maar als ik die niet heb dan gooi ik er andere kaas doorheen. En dat handje is altijd meer bij mij. Op die toer. Voor mij werkt het.

En anderen die proeven, anders dan mijn proefkonijnen thuis? Nou vandaag op bezoek geweest bij oud-collega's met een paar liter courgettesoep van Jamie met die twist van mij. En ondanks dat ik wat mee terug moest nemen (heerlijk voor de zaterdagmiddag voor onszelf) is deze soep glansrijk geslaagd. Ik heb mensen drie keer een kom leeg zien eten. Iemand die 30 is en pas sinds kort een heel klein beetje groente eet (ja, ja, het bestaat, niet te geloven) heeft 2 kommen op en zei zelfs een beetje verbaasd: "ik vind het lekker!" Dat is dus de eerste op de menulijst, mooi, niet meer over nadenken.

Als je hem zelf wilt proberen, hierbij de link. Zij hebben het zo goed opgeschreven, ik zou wel gek zijn als ik dat ga overtikken. Ennuh........ ik gooi er twee keer zoveel munt in en maak de bakjes met sour cream altijd helemaal leeg (of mijn eetlepels zijn iets groter).

Geen opmerkingen :

Een reactie posten