Pagina's

zaterdag 30 november 2013

#Pepers in het glas



Pepers worden vaak opzij geschoven, "te heet", "je proeft niets anders meer", "te overheersend", terwijl als je pepers op de voor jou juiste manier toevoegt het net een prikkeltje geeft en niet de volledige smaak uit je mond slaat. Het is denk ik meer de angst van mensen om pepers te gebruiken, net als het gebruik van bijvoorbeeld koriander ook een uitgesproken smaakmaker.

Maar even eerlijk: ook ik wil niet alleen het hete van de peper proeven dus ik verwijder het zaad en de zaadlijsten (snel en makkelijk met een lepeltje langs de binnenkant schrapen) en verwerk ze zo. Dan heb ik net de peperprikkel, maar niet overheersend en zo vind ik het lekker. Heerlijk door een zelfgemaakte hamburger of over een visje.
Sinds ongeveer een jaar maak ik pepers ook in: met azijn, suiker, zout en munt. Ze zijn veel langer houdbaar, milder en lekker al gesneden in kleine stukjes. Handiger dus en je hoeft maar 1 keer uit te kijken met in je oog wrijven (want dat moet je echt niet doen als je net pepers hebt gesneden). Zijn ze ingemaakt dan kan je ze gemakkelijk een paar maanden bewaren. Zo lang redden ze het bij ons meestal niet want we gooien ze werkelijk bijna overal in. Maar vooral op het brood met een plakje kaas, in een salade of in een tosti zijn de ingemaakte pepers favoriet.

Daarnaast ziet het er super uit zo'n pot vol met kleurige pepers en ik heb er al veel mensen blij mee kunnen maken. Mijn "kado"potten waren echter op en ik heb er liever weer een aantal klaarstaan om weg te geven. Daarnaast is het iets dat ik aan het eind van de maand in mijn kraampje te koop ga zetten, volgens mij een perfect kerstkadootje voor (schoon)mama of vrienden...... hoop ik!



Geen opmerkingen :

Een reactie posten