Pagina's

vrijdag 20 december 2013

Kerststresssss


Chaos in de supermarkt, karren vol worden er rond gereden, papiertjes aan beide kanten beschreven met allerlei producten die mensen natuurlijk niet kunnen vinden. De vakkenvullers hebben er deze dagen een dagtaak bij. Waar kan ik de kookroom vinden? Waar ligt de mascarpone.....oh bij de kaas.....ehhhh ik snap het niet, ik heb een recept en het moet samen met chocolade.......weet je zeker dat dit Mascarpone is, ja het staat op het doosje....... laat ik het dan maar meenemen. En zo nog veel meer. De manager vertelde heel trots dat de leveranciers deze dagen 24 uur per dag doorwerken. Eten we dan vijf keer zoveel tijdens Kerst? Of is er ineens een blik extra Nederlanders opengetrokken? #Kerststress alom.
In ieder geval vond ik de mevrouw die op zoek was naar Mascarpone wel heel stoer, die probeert tenminste zelf een geweldig toetje te maken.

Want een rondje langs de velden leert dat er werkelijk van alles te krijgen is. Een ambachtelijke varkensribroast, ovenklare vergeten groenten, wildzwijngebraad en de stoofpeertjes zitten er al bij, kalkoen en de vulling hangt er als een worstje naast, witte chocolade mousse, quiches, rode kool met kaneel en cranberries en de pepersaus en stroganoffsaus in pot ontbreken ook niet. Je zou wel helemaal van lotje getikt zijn als je zelf uren in de keuken gaat staan. Liever bij je gasten snoepend van kant en klare tapas schaaltjes. Toch?

Ik niet, dat begrijp je wel. Ik kan vanaf morgen mijn ham ophalen bij de slager die ik elke andere week in het jaar ook moet bestellen omdat er geen mens is die zelf zijn ham van 2 kilo nog uren in de oven zet als het niet hoeft. Wel raar dat hij nu ineens Feestham heet en drie weken geleden gewoon nog gepekelde ham. Ben benieuwd of hij nu ook een feestprijs heeft!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten