Pagina's

dinsdag 10 december 2013

Stamppotten en calorieën

Vanmorgen bij het bochtje nemen na een bruggetje met mijn fiets bijna op de grond. Bevroren bruggetjes zijn in de winter echt het gevaarlijkste stukje weg. Handschoenen en muts op grijpafstand zodat ik 's morgens ergens niet verkleumd aankom. Winter dus en daar horen stamppotten bij. De zuurkool is in de aanbieding, de rookworsten liggen in dubbele schappen en de snert is weer bij de terrassen te krijgen.

Nu hoor ik regelmatig: "Ik vind het heerlijk maar dat alles heeft zo verschrikkelijk veel calorieën en is zo vet, dus ik eet het maar niet zo vaak"  Tja de Kerst komt er al weer aan en de kruidnootjes en de amandelstaaf zitten misschien nog een beetje rond je buik. Alles wat je nu minder eet aan calorieën hoef je na 1 januari er niet meer af te trainen. Inderdaad, maar je kan best een stamppotje eten hoor. De teller gaat pas echt tikken als je (vet)vlees, (vette)worst en jus gaat toevoegen aan je #stamppot. Maar wat dan?

  • Verhoog de hoeveelheid groente en verklein het aantal aardappels, kom je meteen ook dichter bij je hoeveelheid groente per dag
  • Je kan de helft van de hoeveelheid aardappelen vervangen door knolselderij, koolraap, wortel enz. Nog meer groente en geeft een extra bite
  • Vervang de spekjes door hamblokjes of kipblokjes
  • Kies voor de magere varianten van het vlees, dus magere rookworst of een gehaktbal van rundergehakt, maar nog beter is bijvoorbeeld een kipfiletje
  • Gebruik mosterd als smaakmaker in plaats van een vette jus
  • Gebruik kookvocht om de aardappelpuree te maken in plaats van boter of melk en prak je verse aardappels zelf

En denk je bij jezelf: "Die ene keer dat ik stamppot eet, wil ik ook alles erop en eraan". Prima, gewoon
451 minuten tv kijken en je bent die calorieën vanzelf weer kwijt.


Geen opmerkingen :

Een reactie posten